søndag 21. desember 2008

Drops

I dag har jeg laget masse drops! :)



Jeg har aldri gjort det før, så jeg var litt spent, men det gikk faktisk veldig bra. Var kjempe gøy, og de ble veldig gode.



Så nå har vi laget 38 kremmerhus vi har fylt med drops og puttet i en kurv. Disse skal vi reise opp på nyfødtintensiven med på julaften. Vi lå der med snuppa i 3,5 mnd. og er fornøyd med hjelpen vi fikk der, så vi har lyst til å spre litt glede. :)







Tenkte jeg skulle skrive hvordan man lager drops for de som lurer. ;)





Du trenger:

450 g sukker

125 g druesukker

1 dl vann

2 ts sitronsyre

2 ml smakstilsetning

2 ml fargetilsetning

Rustfri kjele (ikke aliminium)

Bakeplate

Stor skarp saks

Nøytral matolje

teflonmatte

gummihansker

plast deigskraper

Termometer (spesielt for dropslaging)



Slik gjør du:

Finn frem alt du trenger, og mål opp så alt er klart.

Fukt ett håndkle og legg under bakeplaten. Teip fast teflonmatten oppå bakeplaten.

Legg bakepapir som du strør litt druesukker på, så dropsene ikke fester seg.



Smør inn teflonmatten, saksen, deigskrapen og hanskene med olje.



Hell vann, sukker og druesukker i kjelen. (I denne rekkefølgen. IKKE rør.) Sett på lokk og la det koke i ca. et tminutt med lokk på. Ta deretter av lokket og la det koke til massen når 162 grader. Vær nøye med avlesingen!



Hell massen på teflonmatten. vent ca. ett minutt, og hell så på sitronsyren. Elt den inn med deigskrapen. Hell på smakstilsetningen og elt inn denne også. Deretter elter du inn fargetilsetningen.



Sett på hanskene. Nå skal du rulle sammen litt av massen til en pølse, deretter klipper du den opp i passe drops biter over bakepapiret. Pass på, for massen er veldig varm. Du må også være kjapp, for når massen blir kall stivner den, og det går ikke lenger å klippe.



Lurer du på noe er det bare å spørre. ;)

1 kommentar:

  1. Genialt! Dette skal jeg prøve meg på en gang. Tusen takk for oppskrift. :D

    SvarSlett

Setter pris på kommentarer ;)